Feministična razstava v Moderni galeriji

»Vedno na voljo: Feministične pozicije v vizualni umetnosti iz Slovenije«, Moderna galerija, Ljubljana, 27. oktober 2023–21. april 2024.

Alenka Spacal se na razstavi predstavlja z ilustracijami iz petih avtorskih slikanic: Plastelinčica in časopis (2022), Fižolčica beži pred fižolovo juho (2019), Modre ptičje misli (2018), Kako ti je ime? (2018) in Mavrična maškarada (2013).

     

Pisateljica in ilustratorka vpeljuje feministične vsebine na subtilen način tudi v dela za otroke. V svojih slikanicah poskuša vzbuditi otrokovo občutljivost za tematike spola. Mavrična maškarada (2013) velja za prvo slovensko LGBTQ slikanico. Ob igrivi metaforiki preoblačenja spodbuja k premisleku o doživljanju lastnega spola. Preseganje spolnih binarnosti je avtorica obravnavala v abecedni slikanici Kako ti je ime? (2018). Teme spola raziskuje tudi v besedilih in na ilustracijah vseh naslednjih slikanic. V Modrih ptičjih mislih (2018) npr. mama uči modrina branja in pisanja ob prebiranju knjige, oče pa ga uči štetja med obešanjem perila. Med pripovedovanji se otroci pogosto zasmejijo, ko slišijo, da perilo skupaj obešata oče in sin. To lahko predstavlja odlično iztočnico za kasnejši pogovor o spolno zaznamovanih gospodinjskih opravilih, ki se klišejsko pripisujejo določenemu spolu. V slikanici Fižolčica beži pred fižolovo juho (2019) je glavna junakinja iznajdljivejša, pogumnejša in hitrejša od brata Fižolčka, zato že na začetku pobegne prstom, ki luščijo fižol. Sama tudi izpostavlja svoj spol, ko nasprotuje tistim, ki jo imenujejo Fižolček. Poudarja, da je Fižolčica. Alenka Spacal se tudi v tej slikanici na humorne načine poigrava s klišejsko zaznamovanimi delitvami dela po spolu, saj je oče tisti, ki pometa pod omaro. V slikanici o kulturi z naslovom Plastelinčica in časopis (2022) mama Plastelema bere časopis, oče Plastelinč pa nad časopisom prebira solato. Avtorica v vseh svojih slikanicah spolne vloge podaja na svobodnejše načine, izven prevladujočih, stereotipno zaznamovanih pojmovanj moškosti in ženskosti.

     

Alenka Spacal v Moderni galeriji hkrati razstavlja tudi Avtoportrete 2003–2005, ki jih je pred dvajsetimi leti z oljnimi barvami naslikala na grundirane kuhinjske krpe. Ta dela predstavljajo umetničin slikarski »coming out« ali razkritje v javnosti. Avtorica je lastne podobe v galerijskih prostorih obešala na vrv za sušenje perila. Kasneje je v klubu Monokel prvotni koncept nadgradila s performansom Obešanka, s čimer je še dodatno poudarila (samo)ironično posnemanje »gospodinjske« atmosfere. Ob problematiziranju odnosa med osebnim in političnim oziroma med zasebnim in družbenim je opozorila tudi na subjektno-objektne vloge samoreprezentacij. Z vzpostavitvami lastnih subjektnih pozicij je med poigravanjem s podobami lastnega družbenega spola izpostavljala različne identitete, vezane na spolno usmerjenost ter deloma na raso in religijo. Z različnimi samopodobami se je zoperstavljala patriarhalni družbi, v kateri je bilo umetnicam dolgo onemogočeno enakopravno udejstvovanje v javnem prostoru. Avtoportreti (2003–2005) so bili razstavljeni na lezbičnih, feminističnih in kvirovskih razstavah doma in v tujini (v Lundu na Švedskem, v Dubrovniku, v Zagrebu, v Beogradu, na Dunaju, v Gradcu).

Samostojne razstave Avtoportretov (2003–2005):

  • »’Obešenka’: Performans z avtoportreti na kuhinjskih krpah«, Klub Monokel, Ljubljana, 22. maj 2007.
  • »’Obješenjakinja’: Performans sa autoportretima na kuhinjskim krpama«, v okviru 10. obletnice Seminarja Ženske Infoteke »Women and Politics«, Art radionica Lazareti, Dubrovnik, 19. maj 2006.
  • »Self-portraits 2003–2005«, samostojna slikarska razstava v okviru Transgressing Gender Conference: »Two is not enough for gender (e)quality«, v organizaciji Women’s Room, CESI, Organization Q, DEVE, SC, Zagreb, 7.–9. oktober 2005.
  • »Autoportreti/Self-portraits«, samostojna slikarska razstava v okviru Queer festivala »Susreti«, BIGZ, Beograd, Beograd, 3.–7. maj 2005.
  • »Avtoportreti/Self-portraits«, samostojna slikarska razstava v okviru ženskega festivala Rdeče zore 6, Galerija Alkatraz, AKC Metelkova mesto, Ljubljana, 8. marec–2. april 2005.
  • »Self-portraits« (»Avtoportreti«), samostojna slikarska razstava v okviru poletne šole NOISE 2004 (NOISE – Summer School in Women’s Studies From Multicultural and Interdisciplinary Perspectives: »New European Identities and Mediated Cultures: Revisiting the Politics of Location«), v organizaciji Institutum Studiorum Humanitatis, Fakultete za podiplomski humanistični študij, klub Jazzbina, Ljubljana, 8. september 2004.
  • »Self-portraits« (»Avtoportreti«), samostojna slikarska razstava v okviru 5. evropske feministične konference »Gender and Power in the New Europe«, v organizaciji Centra za študije spolov, Univerze v Lundu na Švedskem, Lund, 20.–25. avgust 2003.

Skupinske razstave Avtoportretov (2003–2005):

Alenka Spacal (1975) je na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani diplomirala (2001) in magistrirala (2004) iz filozofije ter doktorirala (2011) iz sociologije z doktorsko disertacijo Konceptualizacija spola skozi vizualne reprezentacije lastnega telesa v feminističnih umetniških praksah. Na teoretičnem področju je raziskovala feministično vizualno umetnost in kot asistentka na Oddelku za sociologijo predavala pri predmetih »Sociologija likovnih umetnosti« in »Spol in diskurz« (2007–2009). Delovala je tudi v okviru Lezbično-feministične univerze v Kulturnem centru Q na Metelkovi. O vprašanjih spola je pisala v številnih strokovnih člankih in esejih. Feministične teme vključuje tudi v besedila za otroke.

Izbor besedil s področja feministične vizualne teorije:

Doktorska disertacija:

  • Konceptualizacija spola skozi vizualne reprezentacije lastnega telesa v feminističnih umetniških praksah, Oddelek za sociologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, 2010. [COBISS.SI-ID 44639842]

Eseji:

  • »Od (ne)upodobitev teme abortusa k poskusom pisanja o splavu«, Borec*, Revija za zgodovino, antropologijo in književnost, 709–711, 2014, str. 130–146.
  • »O lezbičnosti lezbične umetnosti«, Lezbična četrt, http://lezbicnacetrt.si/o-lezbicnosti-lezbicne-umetnosti/, 7. december 2014.
  • »Sodijo teme spola in istospolne usmerjenosti v mladinski književnosti še vedno med tabuje?«, Otrok in knjiga, 91, Mariborska knjižnica, 2014, str. 52–59.
  • »Tema spola v avtorski slikanici Mavrična maškarada«, Pogled na svoje delo, Otrok in knjiga, Revija za vprašanja mladinske književnosti, književne vzgoje in s knjigo povezanih medijev, 88, Mariborska knjižnica, 2013, str. 68–73.
  • »Zakaj nočem biti avtor pričujočega eseja«, Sodobnost, 6, Ljubljana, 2013, str. 731–739. (Esej je bil nominiran za najboljši slovenski esej leta 2013 Revije Sodobnost.)

Članki:

  • »Bridge Markland: Z maškaradnim preoblačenjem nad spolne binarizme«, Maska, Časopis za scenske umetnosti, XXXIII, 189–190, Ljubljana, 2018, str. 50–65.
  • »Lezbično-feministični pogled na sliko Dekleti Elde Piščanec«, Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo (v tematskem bloku »Zamolčane zgodovine II«), št. 261, Ljubljana, 2015, str. 172–184.
  • »Umetna oploditev kot brezmadežno spočetje: Performans Doulas ‘ad utero ab ovo’ Zvonke T Simčič«, Folio, Časopis za sodobno umetnost, kulturo in veselje do življenja, Maribor, št. 6-7, 2014–2015, str. 115-117.
  • »Materinstvo kot družbeno angažirana tematika v vizualnih delih Zvonke T Simčič«, Maska, Časopis za scenske umetnosti, XXX, 169–171, Ljubljana, 2015.
  • »Sofonisba Anguissola, velika mojstrica čopiča«, Likovne besede, št. 99, poletje 2014, Teoretska priloga, str. 5–11.
  • »Lezbična telesa in moški čopiči«, Monitor ISH, XV/2, Institutum Studiorum Humanitatis, Fakulteta za podiplomski humanistični študij, Ljubljana, 2013, str. 67–98. [COBISS.SI-ID 1520269]
  • Od Device Marije do Lepe Vide, besedilo v katalogu Zvonka T Simčič: Tiha moč / Sledi, ob istoimenski razstavi v Kulturnem centru Tobačna 001, 5. 2.–1. 3. 2013, Muzej in galerije mesta Ljubljane, Mestna galerija, Ljubljana, 2013. [COBISS.SI-ID 264876544]
  • »Emancipatorni potencial VALIE EXPORT v akciji s prsmi na dotik«, Maska, Časopis za scenske umetnosti XXVII, 145–146, Ljubljana, 2012, str. 56–71. [COBISS.SI-ID 269656832]
  • »Feministična parodija na seksistična upodabljanja ženskega telesa v klasičnih delih žanra akta«, Likovne besede, št. 93, poletje 2011, str. 12–21. [COBISS.SI-ID 514655871]
  • »Kategorija spola in koncept subjekta ob feminističnem pogledu na lastno telo v vizualnih umetniških praksah«, ProFemina, Časopis za žensku književnost i kulturu, Fond B92, Beograd, 2011, str. 115–
  • »Podobe seksualnosti na avtoportretih feminističnih vizualnih umetnic«, Monitor ISH, XII/1, Institutum Studiorum Humanitatis, Fakulteta za podiplomski humanistični študij, Ljubljana, 2011, str. 55– [COBISS.SI-ID 1489805]
  • »Avtoportretni motiv umetnice s knjigo v roki«, Ars & Humanitas: revija za umetnost in humanistiko, V/1–2, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, 2010, str. 113– [COBISS.SI-ID 514573695]
  • »Pogled, telo in drugost ‘šengenskih žensk’«, Borec*, Revija za zgodovino, antropologijo in književnost, 657–661, 2009, str. 568–589. [COBISS.SI-ID 251956480]
  • »Od golote Ingresove odaliske do nagote na podobi s plakata Guerrilla Girls«, Ars & Humanitas: revija za umetnost in humanistiko, II/2, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, 2008, str. 120– [COBISS.SI-ID 514153599]
  • »Kaj je ‘narobe’ z erosom ob Deklici z medvedkom?«, Narobe. Revija, kjer je vse prav, let. I, št. 3, julij 2007, str. 36. [COBISS.SI-ID 52233058]
  • »Conceptualization of Gender in Visual Representations of One’s Own Body within the Feminist Artistic Practice«, v Imaginacija, čutnost, umetnost (Imagination, Sensuality, Art), Zbornik referatov III. sredozemskega kongresa za estetiko, Portorož, Slovenija, 20.– september 2006, Slovensko društvo za estetiko, Ljubljana, 2007, str. 202–204. [COBISS.SI-ID 52232802]
  • »Avtoportretna likovna govorica skozi ženske študije in feministično teorijo«, v Bahovec, Tina, männer, Univerze Klagenfurt, Koper, Ljubljana, Maribor, Trieste, Udine; Alpen-Adria-Schriftenreihe der Universität Klagenfurt/Celovec, Drava Verlag, 2007, str. 358–370. [COBISS.SI-ID 52243554]
  • »Feminizam nasuprot ‘vječnom ženskom’«, Kruh & ruže / Bread & Roses, Feministički časopis Ženske infoteke, Zagreb, št. 31, 2006, str. 5–
  • »Pokušaj uspostavljanja autonomnog subjekta kroz autoportretni likovni izraz umjetnica«, v Bosanac, Gordana, Jurić, Hrvoje, Kodrnja, Jasenka, Filozofija i rod, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb, 2005, str. 279–293. [COBISS.SI-ID 1296013]
  • »Ženska – subjekt – umetnica?«, Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo (v tematskem bloku »Ženske v likovni umetnosti«), 2004, 215–216, str. 45–60. [COBISS.SI-ID 513251199]
  • »O ženskih likovnih umetnicah in njihovem spolu v kontekstu spolne razlike«, Likovne besede, št. 69, 70, zima 2004, str. 25–31. [COBISS.SI-ID 513223551]
  • »Umetnice: ‘lepe’, ‘nežne’ in ‘intuitivne’« (Analiza medijskega poročanja o umetnicah), Poročilo skupine za spremljanje nestrpnosti 03, Mirovni inštitut, 2004, str. 134–149. [COBISS.SI-ID 228417536]
  • »Prostorska determiniranost umetnic«, Likovne besede, št. 61, 62, zima 2002, str. 98–106. [COBISS.SI-ID 512341631]
  • »’Trd kamen v mehkih rokah’: Odsotnost / prisotnost ženskih avtoric v likovni umetnosti«, Delta, 2002, 1–2, str. 41–63. [COBISS.SI-ID 216754176]